Раніше ми писали про те, що таке фінансове планування і чому є необхідним, особливо в Пласті. Вміння складати довгострокові фінансові плани та короткострокові кошториси окремих заходів дає змогу адекватно оцінити свої можливості та попередити можливі небезпеки. Сьогодні мова піде про ще один різновид фінансового плану, а саме бюджет – документ, що допомагає правильно розподілити наявні фінансові ресурси та проконтролювати їх використання.

Слово “бюджет” походить від давньофранцузького bougette – шкіряний мішок, сумка. З норманським завоюванням це слово проникло до Англії і почало використовуватися в дещо іншій інтерпретації. В означений день канцлер Казначейства Англії відкривав свій бюджет, тобто сумку, у якій містилися папери або рахунки. З неї він викладав перед Палатою громад минулорічні фінансові результати та план доходів і видатків на наступний період. Звідси і вислів “відкрити бюджет”, що означав представити ці документи на затвердження парламенту. Пізніше цим словом почали називати промову канцлера казначейства, присвячену питанням фінансів. А з кінця XVIII століття – вже сам документ, котрий містив розпис доходів і видатків країни.

Сьогодні слово “бюджет” використовують, коли мова йде про будь яке грошове господарство. Тому говорять про бюджет країни, міста, організації і навіть окремої людини чи сім’ї. Так, наприклад, сімейний бюджет – це розпис грошових доходів і витрат сім`ї, що складається зазвичай на місячний термін у вигляді таблиці.

Фактично бюджет виконує дві основні функції – розподільчу і контрольну. По-перше – з його допомогою можна розподілити, на що підуть ваші гроші (це як мінімум дозволяє не витратити не більше ніж маєте:)). А по-друге – бюджет дозволяє проконтролювати, наскільки ваше фактичне використання коштів збігається із запланованим у бюджеті (чи часті походи в кіно не змусять вас гризти суху шкоринку в кінці місяця:)). З його допомогою, ви зможете бачити куди йдуть ваші гроші, наскільки ефективно ви їх витрачаєте і наскільки реалістичними є ваші плани.

Найчастіше бюджет складають у вигляді таблички з двох колонок – в одній розписуєте свої доходи, в іншій – витрати. Якщо підбити підсумки у обох колонках, ці суми повинні зійтися. Тобто витрати повинні дорівнювати доходам. Така ситуація називається Балансом бюджету.

Ці таблички можна робити вручну чи в електронному вигляді. А додаткові програми, що пропонуються для Microsoft Office дозволяють навіть використовувати готові шаблони для вашого бюджету. Навіть табличку створювати не потрібно. Просто вписуйте свої цифри. А попрактикуватися вам допоможуть задачки про сімейний бюджет.

Успіхів вам і збалансованого бюджету:)

Leave a Reply


You must be logged in to post a comment.